MiljöRegler
Ansvar och bakgrund
Det är upp till den enskilde medlemmen att känna till samt följa alla våra miljöregler på Bosö Båtklubb (BBK). BBK:s regler gäller utöver de regler och krav som bland annat Lidingö Stad, Havs- och vattenmyndigheten, Transportstyrelsen samt Kemikalieinspektionen fastslår. Rekommendationer uppsatta av myndigheter ovan ska betraktas som något man bör följa, medan regler och krav betraktas som någon man ska följa på BBK.
Det är även upp till enskilda medlemmar att kontrollera rekommendationer, regler och krav.
§ 1 – Båtbotten och bottenfärger samt andra kemikalier:
1. Nya medlemsbåtar (äldre än 1995) som förs till BBK ska kunna uppvisa intyg på en TBT- fri botten, innan båten förs till varv- och hamnområde.
2. Bottenmålning med biocid- (antifouling) är inte tillåtna på varvsplanen.
3. Vid bottenmålning ska mark skyddas från målarspill. Färgrester och spill ska samlas ihop,sorteras och lämnas på BBK:s miljöstation eller Stockby Returpark, Lidingö.
4. Godkända metoder för borttagning av bottenfärger är slipning, torrskrapning, gelbehandling med skrapa eller våtskrapning. Slipmaskin med ansluten dammsugare ska användas.
5. Blästring av båtbotten är inte tillåtet på BBK:s varvsområde.
6. Vid slipning av bottenfärger, gelcoat eller glasfiber, ska underliggande mark samt omgivande luft skyddas. Slipdamm ska samlas ihop och transporteras till BBK:s miljöstation eller Stockby Returpark, Lidingö.
7. Vid bottensanering, av exempel TBT, ska man följa Transportstyrelsens regelverk( TSS 2021-3499). Kontakta miljöansvarig eller driften för mer information. Om osäkerhet råder om båten har rester av TBT, ska båten betraktas som sådan och behandlas därefter.
- Transportsstyrelsens regelverks (TSS 2021-3499), rekommendationer betraktas som krav på BBK och ska följas, detta enligt Lidingö Stad.
8. Alla typer av rengöringsmedel och kemikalier bör, så långt som möjligt, vara miljömärkta, exempelvis Svanenmärkt.
9. Glykol ska vara miljömärkt, exempelvis av typen propylen.
§ 2 – Tvättning av båt:
1. Båtar målade med hydrogel-, silikonbottenfärg får inte använda klubbens båtbottentvätt. Detsamma gäller båtar med (själv-)polerande bottenfärger, som blivit målade av (själv-)polerande färger de senaste tre åren. Båtar som inte är bekräftat fria från TBT får inte heller använda tvätten.
2. Båtar målade med silikon-, hydrogel- eller (själv-)polerande bottenfärg får inte tvättas på varvsplan med högtryckstvätt.
§ 3 – Sophantering och farligt avfall:
1. Farligt avfall, såsom spillolja, glykol, slagvatten, oljefilter etcetera, ska slängas på ett korrekt sätt i klubbens miljöstation. Följ anvisningar på respektive sopkärl inne i miljöstationen. Dessa avfall ska enbart vara båtrelaterat.
2. Farligt avfall som inte tas emot i BBK:s miljöstation ska tas med bort från BBK:s område, förslagsvis till Stockby Returpark, Lidingö.
3. Det är inte tillåtet att lämna övrigt farligt avfall eller annat avfall inne i miljöstationen.
4. I soprummet kan du slänga ditt hushållsavfall. Dessa ska vara sorterade efter plast, glas, papp, kompost. Övrigt hushållsavfall/restavfall (ej miljöfarligt avfall) slängs som restavfall.
5. Grovsopscontainern vid miljöstationen är endast till för båtrelaterade grovsopor. Här får du inte slänga miljöfarligt avfall, presenningar, gasolflaskor eller elektronik. Detta tas med hem eller slängs på Stockby Returpark, Lidingö.
6. Klubbens toasug, placerad vid sjösättningsrampen, får endast användas för tömning av septiktankar.
7. På grund av brandrisk, är det inte tillåtet att tanka sin båt på varv- eller hamnområde.
Bryter man mot någon/några av dessa regler kan man bli nekad sommar-/vinterplats.
Vid grövre regelbrott kan BBK kräva ersättning för eventuella miljöskador.
Vid frågor om miljöregler, kontaktas miljo@bosobk.se.
Vid akuta ärenden, som större läckage eller större utsläpp av farligt avfall, ska alltid räddningstjänst kontaktas först.
Miljöreglerna ovan reglerades och uppdaterades den 2 juni 2025, enligt beslut av BBK:s styrelse. Tidigare versioner av miljöreglerna har därmed upp.
Miljöregler fastställda 2025-06-02