1_Random.jpg

Tänk att inte få planera inför helgen, fundera på vad som skall ätas och drickas, köpa in allt det där goda och planera första natthamnen. Det är så mycket mer med båtlivet än bara – ja, vi har båt. För många är det en stor del av livet och på Lidingö har de 11 båtklubbarna runt 2 300 båtar, till det finns ett antal båtvarv, bryggföreningar och privatbryggor. Vem vet, kanske närmar vi oss 3 000 båtar. Räknar man sedan i försäljningsställen, reservdelsverkstäder och allt annat som är direkt kopplat till båtlivet blir vi en stark faktor på Lidingö med stort ansvar.

Trots detta är det för många oerhört ensamt att i dessa tider inte få träffas som vi brukar. Jag liksom många andra vill inget annat än umgås och prata. Även klubbens alla aktiviteter ligger på is och vi känner stor saknad att inte få visa vår uppskattning för det engagemang Ni gör för Bosö Båtklubb. Vem kommer inte ihåg vår sjösättningsfest med grillade hamburgare, loppis och hoppborg, alla intressanta klubbkvällar, roliga Happy Bosön, vårt goda omtänksamma Bosö Café och alla städdagar då vi får rensar och plockar skräp innan vi äter korv och dricker kaffe.

En sådan arbetsdag var planerad nu på lördag men vi var tvungna att ställa in den. Men vår miljö kan inte vänta, något måste vi göra och vi har påbörjat ett miljöarbete inom klubben som många talar om men vi är inte nöjda, vi vill mer. På lördag kommer RENA MÄLAREN https://www.renamalaren.com och dyker i vår hamn för att plocka upp det som finns och det som vi tappat i vattnet. För inte slänger vi något med mening i vattnet? 10 – 20 dykare kommer under dagen dyka brygga upp och brygga ner för att söka efter skräp. Detta arbete sker på olika platser runt om i vårt land men denna gång har Bosö BK bjudit in dykarna till Södergarnsviken.

Jag vill med detta brev informera Er vad som inte sker och vad som sker på vår båtklubb. Om Ni tittar förbi på lördag, ber jag Er att inte störa arbetet, tänka på avståndet, det är viktigare nu än tidigare. Inget får hända oss MEN allt positivt som händer för naturen, det tullar vi inte på!

Och Du, snart vänder det, vi får återigen ordna till båten inför sjösättningen.

Vi blir med båt igen.

Hej, Robbie Bergqvist medlem 9104 och ordförande.